Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Kyrkolivsutskottets betänkande

2006:6
 
 
”Kommunicera mera – med flera!” Hur gick det sen?
 

Sammanfattning

I detta betänkande behandlar utskottet motion 2006:8 i vilken föreslås att Kyrkostyrelsen skall låta analysera och utvärdera samt till Kyrkomötet rapportera vilka åtgärder som genomförts på grundval av slutsatserna i Svenska kyrkans medieutredning 1998-2000 Kommunicera mera – med flera samt resultatet av dessa. Utskottet konstaterar att redo-görelsen i detta betänkande i stora drag tillgodoser det som motionärerna efterfrågar i sin motion. Utskottet föreslår därför att Kyrkomötet skall avslå motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:8.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:8 av Carina Etander Rimborg och Angela Boëthius, ”Kommunicera mera – med flera!” Hur gick det sen?

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att låta analysera och utvärdera samt till Kyrkomötet rapportera vilka åtgärder som genomförts på grundval av slutsatserna i Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000 samt resultatet av dessa åtgärder.

Utskottet

Bakgrund

Motionärerna konstaterar i sin motion att medvetenheten inom Svenska kyrkan om betydelsen av god kommunikation med medlemmarna, en tydlig profil, hur svårt det är att nå ut i media samt vikten av att kyrkan kommunicerar med de yngre generationerna ökat på senare år. Motionärerna konstaterar att de slutsatser Svenska kyrkans medieutredning drog mynnade ut i en rad förslag som var ämnade att förbättra kommunikationen mellan Svenska kyrkan och dess medlemmar samt med allmänheten. Motionärerna önskar att Kyrkomötet skall få en tydligare bild av vilket helhetsgrepp somt nu tas av Svenska kyrkan i kommunikationsfrågorna och föreslår därför att Kyrkostyrelsen skall få i uppdrag att analysera, utvärdera samt rapportera vad som hänt med anledning av medieutredningens förslag.

Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000 Kommunicera mera – med flera!

År 1997 fattade Centralstyrelsen och Biskopsmötet beslut om en mediestrategi för Svenska kyrkan på nationell nivå. Enligt strategins målsättning skall Svenska kyrkan använda sina egna medier och förhålla sig till andras medier (massmedierna) så att kyrkans mål och verksamhet blir väl kända. Som en följd av den beslutade strategin initierades Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000 och den redovisade sitt arbete och sina förslag i betänkandet Kommunicera mera –med flera! (Svenska kyrkans utredningar 2000:7).

Utredningens uppdrag var omfattande. Den skulle omfatta Svenska kyrkans totala mediearbete, men enligt direktiven koncentrera sitt arbete på Svenska kyrkans eget mediearbete. Den hade i uppdrag att analysera och lägga fram förslag på följande områden:

- Hur Svenska kyrkan bäst kan utnyttja sina interna medier för kommunikationen med landets alla medlemmar och med särskilda målgrupper.

- Hur kommunikationen mellan Svenska kyrkans olika organ, förtroendevalda, anställda och andra aktiva kan främjas med hjälp av de medier som står till förfogande.

- Förutsättningar och roller för olika kyrkliga medier vilka Svenska kyrkan har ägarintressen i.

- Nya informationsteknikens betydelse för Svenska kyrkans information och kommunikation.

- Finna former för samverkan mellan stift och nationell nivå.

Utredningen ansåg att kyrkans kommunikation med medlemmarna och med samhället i stort i görligaste mån bör ske genom de allmänna medier som står till buds. Därför ansåg utredningen att deras viktigaste förslag var frågorna om hur Svenska kyrkans samverkan med de allmänna medierna kan förbättras samt hur kyrkans kommunikation med alla tillhöriga skall möjliggöras. De förslag som utredningen lade fram rörde enbart den nationella nivå och bedömdes vara sådana att de var genomförbara med hänsyn till den nationella nivåns resurser.

Medieutredningens betänkande sändes på remiss till bl.a. samtliga stiftsstyrelser innan Kyrkostyrelsen fattade beslut. Remissutfallet visade att intresset för Svenska kyrkans kommunikation var stort hos remissinstanserna samt att man bejakade den av utredningen föreslagna vägen för kommunikation med medlemmarna och samhället. Kyrkostyrelsen behandlade utredningen i september 2001 och konstaterade då att remissutfallet inte medför några särskilda initiativ utan att det fortsatta arbetet med de frågor som aktualiserats sker löpande inom ramen för den nationella nivåns mål och rambudget.

Medieutredningens förslag och den nationella nivåns arbete åren 2006–2008

Med anledning av Kyrkostyrelsens beslut att arbetet med de frågor som aktualiserats av Medieutredningen skall ske löpande inom mål och rambudget lyfts i detta avsnitt fram hur arbetet bedrivs under innevarande treårsperiod i förhållande till de förslag som medieutredningen lagt fram. Kommunikationsfrågor är ett prioriterat område, vilket framgår såväl av Kyrkomötets beslut som grundar sig på Kyrkostyrelsens skrivelse Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2006–2008 samt Budgetutskottets betänkande (B 2005:1, KsSkr 2005:1, KmSkr 2005:28).

Informationsavdelningen svarar för strategier, planering, samordning och genomförande av den nationella nivåns samlade informations-, kommunikations- och insamlingsarbete. Avdelningen förmedlar kunskap för att skapa opinion, väcka engagemang och samla in medel för att finansiera huvuddelen av den internationella verksamheten. Avdelningen har ett särskilt ansvar för att arbeta med medlemskommunikation. Till uppgifterna hör också metodutveckling för den nationella nivåns produkter och kommunikationsutveckling för personal och förtroendevalda. Inom ramen för IT-kommunikation har avdelningen ett samordnings- och utvecklingsansvar som rör hela Svenska kyrkans kommunikationsverksamhet som helhet.

Utredningens förslag om det offentliga samtalet och möte med media

♦ Att Kyrkostyrelsen söker förstärka kyrkans deltagande i det offentliga samtalet, genom att aktivt stödja personer med centrala förtroendeuppdrag och chefer på kyrkokansliet med underlag m.m.

♦ Att uppbyggande av opinionsbildande nätverk inom kyrkan prioriteras.

♦ Att Kyrkostyrelsen tar initiativ till att skapa en mötesplats för journalister.

♦ Att kyrkans ledning verkar för en mediaservice inrättas av någon kyrkan närstående företag/institution samt anvisar erforderliga medel.

Den nationella nivåns arbete

Den nationella nivån har uppgiften att vara Svenska kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt. Härigenom bidrar den nationella nivån till att evangelium om Jesus Kristus förkunnas och tolkas i vår tid. Deltagandet präglas av Svenska kyrkans tillhörighet till den världsvida gemenskapen och är inriktat på att värna människans värdighet och skapelsens integritet.

Att ge kyrkan röst i samhället är ett gemensamt ansvar för alla som hör till Svenska kyrkan. Den nationella nivån har en särställning genom att många vänder sig dit och efterfrågar en tydlig kyrkans röst och har därmed ett särskilt ansvar för att kyrkans röst skall göra sig hörd på bästa sätt. Detta skall dock inte uppfattas som att den nationella nivån är kyrkans enda röst eller att kyrkans röst bara kan göras hörd av den nationella nivån.

Under de senaste åren har medias intresse för kyrkan ökat, både när det gäller dess budskap och att granska dess verksamhet. Det är nödvändigt att den nationella nivån har en väl fungerande relation till media. Strävan är att den skall präglas av öppenhet, tydlighet och tillgänglighet. Svenska kyrkan har genom sin verksamhet i Sverige och sina ekumeniska kontakter tillgång till unika erfarenheter. Det är viktigt att kyrkan bygger sin opinionsbildande verksamhet på evangeliets budskap, på den bredd som den rikstäckande verksamheten medför och på det djup som relationen till den världsvida kyrkan ger. Regelbundet aktualiseras frågor där kyrkan har en tydlig uppfattning, och då skall den nationella nivån vara aktiv i opinionsbildningen. Ett av sätten att åstadkomma detta är genom att erbjuda allt fler förtroendevalda och anställda utbildning och träning för att medverka i media.

Sedan medieutredningen lades fram har mediearbetet utvecklats på nationell nivå. Resultatet från den medlemsundersökning som gjordes 2004 visar att många får sin bild av Svenska kyrkan via press, radio och tv. Därför omfattar Informationsavdelningens mediearbete dels aktivt pressekreterararbete, dels ett långsiktigt och strategiskt arbete med att bygga upp kontakter med olika redaktioner och med stiften. Till avdelningens dagliga arbete hör pressmeddelanden, pressjour dygnet runt samt medieträningar inför kommande intervjuer.

Medieträning erbjuds företrädare och sakkunniga inom nationell nivå. Det sker även i samverkan med stiften. I samband med Svenska kyrkans kommunikationsdagar, KOM-dagar, erbjuds ibland allmän medierådgivning, och tips ges på hur man kan arbeta mer aktivt med det lokala pressarbetet. Under årets KOM-dagar anordnades tre workshops om att arbeta med media.

Fackpress

Svenska kyrkan har stort genomslag i nyhetssammanhang och i dagspress. Denna synlighet skall behållas samtidigt som det under perioden kommer att göras satsningar för att öka Svenska kyrkans närvaro i specialpressen, till exempel kring dop och konfirmation.

Aktiv i samhällsdebatten

Svenska kyrkan skall fortsätta vara aktiv i samhällsdebatten, och målet är att det under perioden skall bli fler medlemmar som uppfattar sig som aktiva i Svenska kyrkan. Detta mål skall nås genom att Svenska kyrkan deltar med debattinlägg i olika medier och genom att mediaarbetet tydligare kopplas till frågor och områden som Svenska kyrkan vill lyfta fram. Från Svenska kyrkans partners i världen har kyrkan i uppdrag att ge människor en röst inom områden som mänskliga rättigheter och andra rättvisefrågor. För att stärka det opinionsbildande arbetet utarbetas alltid en kommunikationsplan för större frågeställningar. I förberedelserna ingår även att ta fram de vanligaste frågorna och svar på dem för att stärka företrädarna och bredda kunskapen inom kyrkokansliet. I samband med fasteinsamlingen och julinsamlingen utarbetas utkast till debattinlägg eller insändare som de drygt 8 000 ombuden får del av och kan använda i det lokala påverkansarbetet.

Nätverk

Ett par gånger per år samlar den nationella nivån stiftens pressekreterare. Det är en relativt ny yrkesgrupp som expanderat under de senaste tre åren. Elva av de tretton stiften har en person som arbetar på hel- eller deltid med pressfrågor. Nätverket för pressekreterare brukar mötas två dagar per termin och dels diskutera gemensamma frågeställningar dels fördjupa kompetensen inom något område. Sedan ett par år tillbaka finns en pressamordnare inom den nationella nivån som har ett särskilt ansvar för nätverket, som står i ständig i kontakt med varandra.

Medieresor

Den nationella nivån anordnar en eller två gånger per år medieresor till s.k. bortglömda katastrofer runt om i världen. Under de senaste åren har resor anordnats till bl.a. Zambia, Eritrea, Kina och Mellanöstern.

Ett annat sätt att fördjupa kunskapen hos media är att anordna journalistseminarier eller pressträffar. Sådana har bland annat anordnats i samband med kyrkovalet 2005 och med anledning av Svenska kyrkans finanspolicy och samlevnadsfrågorna.

Se Människan

Se Människan är samlingsnamnet för Svenska kyrkans arbete med media, kultur och livsfrågor. Verksamheten vill stimulera till möten mellan kyrkan och övriga kulturlivet och lyfta fram frågor om människosyn, livsfrågor och tro. Arbetet innefattar bland annat en rad arrangemang under Bok & Bibliotek samt Kyrkans kulturdagar. Inom ramen för Se Människan har seminarier och fortbildningar samt retreater och rundresor i Israel/Palestina anordnats för journalister.

Som en fortsättning på detta planeras en skrivarkurs för unga teologer så att de kan utvecklas till goda debattörer.

www.svenskakyrkan.se

Webbplatsen www.svenskakyrkan.se har fått en central roll i allt mediearbete. Journalisterna börjar ofta att leta efter material på webben och kontaktar sedan kyrkokansliets pressteam. Webbplatsen kommer efter pågående ombyggnation att få en ännu mer central roll som ett nav för kommunikationen. Här kommer det att finnas dagliga nyheter, material om tro och liv, fördjupningsmaterial och länkar till pressklipp m.m.

Via webben erbjuds ofta färdigt pressmaterial inför större satsningar som exempelvis fasteaktionen. Informationsavdelningen producerar färdiga artiklar med bildmaterial som media får disponera fritt. Artikelservicen är under utbyggnad och kommer att utvecklas under hösten.

Ecumenical News International

Svenska kyrkan ger årliga bidrag via Lutherska världsförbundet och Kyrkornas världsråd till kyrkornas internationella och ekumeniska nyhetsbyrå, Ecumenical News International, ENI, som har sin bas i Genève. Den bildades 1995 och producerar reportage och fördjupningsmaterial samt dagligen nyheter på engelska och franska till sekulära och kyrkliga media. ENI producerar ca 800 artiklar per år. Inom nyhetsbyrån finns det ett frilansnätverk bestående av ca 40 korrespondenter som rapporterar om kyrka och religion. Det material som produceras används alltmer av olika media i Sverige. Intresset för religionsdialog ökar och då fungerar ENI som en bas att söka material från.

Sammanfattande fakta om arbetet med det offentliga samtalet och med media

- Pressjour dygnet runt 365 dagar om året.

- Cirka 160 pressmeddelanden per år som för ut aktuella frågor som rör Svenska kyrkan.

- Möjliggör för Svenska kyrkan att aktivt delta i samhällsdebatten genom medier, debattartiklar, intervjuer, TV-soffor.

- Medieträningar för nyckelpersoner.

- Följer och analyserar det som rapporteras om Svenska kyrkan i medier.

- Dagliga mediasammanställningar på www.svenskakyrkan.se.

- Se Människan – Svenska kyrkans arbete med media, kultur och livsfrågor.

- Årligt stöd till Ecumenical News International, www.eni.ch.

Utredningens förslag om utbildning/fortbildning

♦ Att en studieplan för kommunikationsutbildning införs respektive ses över i kyrkans profilutbildningar.

♦ Att sådan utbildning blir ett självklart inslag i kyrkans kompetensutveckling vare sig den avser anställda, förtroendevalda eller andra frivilliga medarbetare.

♦ Att behovet av skrivarkurser, medieträning och förmåga till kommunikation i andra former fortlöpande tillgodoses.

Den nationella nivåns arbete

Den nationella nivåns arbete med att stärka stift och församlingar i deras kommunikationsarbete fortsätter. Det är Svenska kyrkans samlade förmåga att kommunicera som avgör om människor kommer att ha en positiv relation och känna glädje över att tillhöra Svenska kyrkan. Fortsatt arbete med styrdokumenten, idématerial, verktyg och nätverksträffar är några exempel på hjälpmedel som används i detta arbete. Därför samlar Informationsavdelningen olika grupper, till exempel stiftens informatörer, stiftens pressekreterare, stiftens webbsamordnare och de internationella sekreterarna. De årligen återkommande KOM-dagarna syftar till att ge förutsättningar för gemensam kommunikation. Stifts- och församlingsombud samlas regelbundet till årliga upptaktsmöten inom den internationella verksamheten.

Intern fortbildning

Det fanns långt framskridna planer på att skapa en intern fortbildning för kommunikatörer och kommunikationsintresserade inom Svenska kyrkan. Arbetet inleddes i början av 2000-talet och skedde i samverkan med Ansgarsliden. Det gick inte att genomföra planerna på grund av nedläggningen av Ansgarsliden, men planen finns kvar och under hösten återupptas arbetet med att finna en ny samverkanspartner.

KOM-dagar

Svenska kyrkans kommunikationsdagar, KOM-dagar, har fått en bärande roll i kompetensutvecklingen. Allt fler väljer att delta i dagarna, som numera samlar runt 250 deltagare från hela landet. Flertalet av de medverkande är anställda inom Svenska kyrkan och kan på så sätt delge sina kunskaper och erfarenheter. Dagarna vänder sig till såväl anställda som förtroendevalda.

Mediestrategi och medieträning

Inom ramen för det omfattande utvecklingsarbete som pågår har framtagandet av en mediestrategi påbörjats. Medieträning anordnas regelbundet för nyckelpersoner och sakkunniga på den nationella nivån.

Medskapande utvecklingsarbete

Utvecklingsarbetet med Svenska kyrkans styrdokument för kommunikation medför att den nationella nivån besöker stift och ibland samfälligheter och kontrakt för att tala om kommunikation. Det handlar om 15–20 besök per termin. Sedan arbetet inleddes 2002 har den nationella nivån genomfört en rad seminarier och workshops som samlat totalt drygt 4 500 personer. Arbetet sker i nära samverkan med stiftens informationsansvariga. I utvecklingsarbetet har Informationsavdelningen även involverat en rad personer i olika referensgrupper för att få ett ökat medskapande från samtliga nivåer inom kyrkan. Till exempel involverades närmare 100 personer och sju referensgrupper för att utarbeta den nya visuella strategin för Svenska kyrkan.

EFU

Samtliga profilutbildningar är under översyn och projektet En förändrad utbildningsorganisation, EFU, presenteras tidigast 2007.

Utredningens förslag om kommunikation med barn och unga

♦ Att Kyrkostyrelsen skapar förutsättningar för en förstärkning av informationsinsatserna när det gäller barn och unga.

♦ Att rekommendera Kyrkostyrelsen att upprätta samarbetsavtal med Svenska Kyrkans Unga omfattande bland annat ansvarsfördelning och resurser.

Den nationella nivåns arbete

Kyrkans tro behöver föras vidare till nya generationer. Uppdraget är att tidigt ge barn och unga goda förutsättningar att få en uthållig och förtroendefull relation till församlingen, kyrkan och Gud. Dagens mångkulturella och sekulariserade samhälle är på många sätt en utmaning. Svenska kyrkan behöver utveckla goda relationer till skolan och till andra delar av ungdomsvärlden.

Kyrkans språk och uttryckssätt måste vara förståeliga och kännas naturliga för nya generationer. Dopuppföljning och konfirmandarbete behöver ständigt utvecklas för att behålla sin aktualitet.

Analys och översyn

Informationsavdelningen har tillsammans med Avdelningen för utbildning, forskning och kultur under det senaste året genomfört en analys av kommunikationen för främst konfirmandverksamheten. All kommunikation från den nationella nivån är kartlagd och analyserad. Stiftens handläggare har dels via en enkät och dels via två workshops, som fokuserade på kommunikation med unga, fått möjlighet att lämna sina synpunkter på verksamheten. Analysen av det insamlade materialet visar att det finns brister i nuvarande kommunikation och att det behövs en genomtänkt kommunikationsplan för 0–18 år för att stärka relationen till barn och unga. En arbetsgrupp har tillsatts bestående av sakkunniga och informatörer som möts regelbundet för att lägga fram förslag till en gemensam plan. Likaså sker en översyn av medlemskommunikationen för att förstärka kommunikationen med barn och unga.

Nya konfirmandriktlinjer

Nya konfirmandriktlinjer har utarbetats. De kommer att implementeras under år 2007. Detta ger kyrkan nya möjligheter att se över kommunikationskedjan med unga. Som ett led i implementeringsarbetet kommer ett stödmaterial att tas fram och bl.a. innehålla tips och råd för hur man arbetar med kommunikation med unga.

Samverkan med Sveriges Fotbollförbund

Sommaren 2006 undertecknades ett samarbetsavtal mellan Svenska kyrkan och Sveriges Fotbollförbund. Avtalet reglerar bland annat insamling till Lutherhjälpen vid landskamper, deltagande i undervisningen på fotbollsskolor runt om i landet samt medlemskommunikation.

24tretton

Det pedagogiska magasinet och webbforumet 24tretton är ett sätt att stimulera arbetet med barn och unga. 24tretton har ersatt de tidigare utgivna tidningarna Barn och familj, Aktuellt för konfirmandarbetet samt Pedal. 24tretton är för närvarande föremål för en analys för att undersöka hur väl tidningen och webben fungerar i det pedagogiska arbetet.

Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission

Inför fasteaktionen och julinsamlingen tas ibland material fram som är anpassat för barn och unga. Ett populärt inslag i fasteaktionen var tidigare seriefiguren Katten Max. Varje år brukar Svenska kyrkans mission ge ut en adventskalender.

Svenska Kyrkans Unga

Det finns en nära samverkan med Svenska Kyrkans Unga inom ramen för tidningarna 24tretton, Troligt och Kyrkomötesbulletinen samt med Volontäråret.

Utredningens förslag om kommunikation med medlemmar

♦ Att Kyrkostyrelsen skapar förutsättningar för en medlemsfokuserad miljö på Internet.

Den nationella nivåns arbete

Genom den gemensamma ingången till Svenska kyrkan på Internet, www.svenskakyrkan.se, är Svenska kyrkan tillgänglig för medlemmen 24 timmar om dygnet. Det ställer stora krav på webbplatsens utformning och innehåll så att den är begriplig för en bred allmänhet och kontinuerligt uppdaterad. Även fortsättningsvis kommer det på webben att publiceras dagliga nyheter om Svenska kyrkan och finnas möjlighet att dela tankar om tro och liv samt att ta del av fakta om Svenska kyrkan och dess olika verksamheter. Fokus på medlemskommunikation kommer att öka och möjligheterna till interaktivitet och dialog kommer att utvecklas under perioden. Medlemskommunikationen på andra språk än svenska kommer att förstärkas på www.svenskakyrkan.se.

Svenska kyrkans närvaro på Internet – dels på den egna webbplatsen, dels på så kallade communities, till exempel Lunarstorm – möjliggör en allt större interaktivitet. Det finns också en växande efterfrågan på personligt stöd och ren själavård, dels telefonsjälavård, dels via Internet. Utvecklingen på dessa områden kommer att följas noga.

Ett omfattande utvecklingsarbete pågår inom ramen för www.svenskakyrkan.se. Det sker i nära samverkan med stift, församlingar och samfälligheter. Vid årsskiftet kommer den ombyggda webbplatsen att läggas ut. Den kommer att vara mer målgruppsanpassad.

Utredningens förslag om frivilligt aktiva – en resurs

♦ Att Kyrkostyrelsen initierar ett projekt för att öka frivilligarbetares medverkan i kyrkans informations- och kommunikationsverksamhet.

Den nationella nivåns arbete

För närvarande finns det inget organiserat arbete för att involvera frivilliga i kommunikationsarbetet, förutom inom arbetet med Lutherhjälpen, Svenska kyrkans mission och Svenska kyrkan i utlandet. De 10 000 ombuden utgör en stor och viktig grupp i arbetet med information, insamling och opinionsbildning. Ombuden får regelbunden utbildning via stiften och vid dessa träffar medverkar nästan alltid någon från den nationella nivån. Ombuden får regelbundet ett nyhetsbrev med information, tips och idéer på hur det lokala arbetet kan utvecklas.

Den viktigaste mötesplatsen för anställda, förtroendevalda och frivilliga är de årliga KOM-dagarna. I utvecklingsarbetet med styrdokumenten har Informationsavdelningen mött många frivilliga och flera av dem har inbjudits att ingå i de olika referensgrupperna.

Det ingick i avdelningens utbildningsplaner tillsammans med Ansgarsliden att kompetensutveckla frivilligarbetare inom kommunikationsområdet. Dessa tankar kommer att tas upp på nytt så fort man funnit en ny samarbetspartner.

Utredningens förslag om barn och unga

♦ Att särskilda webbplatser inrättas för barn och unga.

♦ Att Kyrkostyrelsen tar upp en diskussion med Svenska Kyrkans Unga om tidningen Ett Himla Väsen så att den utökas till att bli kyrkans huvudprodukt för åldrarna 7–11 år.

Den nationella nivåns arbete

Kyrkomötet 2004 gav Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över Svenska kyrkans närvaro på Internet, med särskilt fokus på Lunarstorm (KmSkr 2004:20, Kl 2004:7, Mot 2004:76). Det finns anledning att tro att aktualiteten i dessa frågor kring nya medier ytterligare kommer att öka, och att detta är ett vidare fält än Lunarstorm. Utvecklingen på området går mycket fort, och kommer att följas noga.

Ett omfattande utvecklingsarbete pågår inom webbområdet och där tänks kommunikation med barn och unga in. Det finns för närvarande inga planer på att starta en separat webbplats för barn och unga utan det kommer att bli en integrerad del av www.svenskakyrkan.se.

Tidningen Himla Väsen som anges i medieutredningens förslag finns inte kvar men när den fanns så fanns det ett nära redaktionellt samarbete. Samverkan sker i dag med Svenska Kyrkans Ungas tidning Troligt.

Utredningens förslag om kommunikation med kyrkligt förtroendevalda och anställda

♦ Att alla styrelseledamöter i kyrkliga organ ges möjlighet till uppkoppling i Svenska kyrkans e-postsystem med tillträde till Internet samt, i varje fall ordförandegruppen förses med kyrknätsuppkoppling.

♦ Att alla anställda får eget e-postkonto i samma system och möjlighet att i tjänsten ta del av information på Internet och möjlighet att ansluta till skyddade delar av Kyrknätet.

♦ Att den anvisade gemensamma tillgänglighetsnivån till övervägande del bekostas med gemensamma medel, t.ex. genom gemensam finansiering av drift, utveckling och underhåll.

♦ Att forum skapas för denna grupp på Internet för information, diskussion och utbyte.

Den nationella nivåns arbete

Information som vänder sig till dem som på olika sätt arbetar inom Svenska kyrkan har ingen egen kanal. Det gör kommunikationsflödet inom Svenska kyrkan osäkert och ineffektivt. Därför planeras en strategi för inomkyrklig kommunikation samt ett intranät för Svenska kyrkan, åtkomligt på ett lätt sätt för såväl anställda som förtroendevalda och ideellt engagerade.

Ett intranät kommer inte att lösa all kommunikation utan behöver kompletteras med andra kanaler. Samtal förs med Svenska kyrkans Församlingsförbund om ett närmare samarbete i kommunikationsfrågor för att underlätta och samordna informationen inomkyrkligt.

Kyrknätet och Kyrknätets e-postsystem är till för trossamfundets juridiska enheter, dess anställda och förtroendevalda. Samtliga anställda har möjlighet att få en egen e-postadress. Det är upp till varje juridisk enhet att bedöma vilka som skall ha tillgång till e-post och Kyrknätet. Det finns inget som hindrar att alla förtroendevalda får en egen e-postadress. Gemensamma e-postsystemet har i dag 16 000 användare.

Tillgång till andra system regleras utifrån dess syfte, t.ex. Kyrkobokföringssystemet, Organisationsregistret och Kollekt och betalsystemet. Enhetliga system, enhetliga rutiner och enhetlig säkerhet är nyckelord. Syftet är också att erbjuda tillgång till information så långt det är möjligt på lika villkor oavsett om man är en stor eller liten enhet.

Utredningens förslag om facktidningarna

♦ Att Kyrkostyrelsen initierar ett samråd i syfte att underlätta dialogen mellan de olika tidningsägarna och rationalisera den totala utgivningen.

Den nationella nivåns arbete

Kyrkostyrelsen har ett uttalat mål att minska antalet publikationer. Under de senaste åren har följande publikationer lagts ned eller slagits samman: Barn och familj, Pedal, Mitt i församlingen och Tro & Tanke. Fler tidningar ses över och kommer på sikt att förändras.

I övrigt har Kyrkostyrelsen inga mandat att påverka den totala tidningsutgivningen förutom att utöva sitt ägarinflytande i bolagen inom Verbumkoncernen.

Utredningens förslag om Verbum AB

♦ Att Svenska kyrkan utövar sin ägarroll i Verbum AB i syfte att främja en ökad utgivning av litteratur som skönlitterärt bearbetar livsfrågorna för såväl vuxna som för barn och unga, liksom lättillgängliga och användbara böcker för den växande gruppen frivilliga medarbetare och lekmän.

♦ Att verka för att större delar av förlagets utgivning blir tillgängliga i de allmänna boklådorna.

Den nationella nivåns arbete

Minst en gång per år hålls överläggning med Verbum Förlag AB. Då diskuteras förlagets kommande utgivning och den nationella nivåns eventuella önskemål. En främjad utgivning av skönlitteratur har inte känts som ett prioriterat område ifrån kyrkokansliets sida, men däremot har den nationella nivån medverkat till att hela det nya introduktionspaketet för nyvalda förtroendevalda kommit till stånd, liksom nya presentationsbroschyrer om Svenska kyrkan m.m.

Att verka för att Verbums utgivning blir tillgänglig i de allmänna boklådorna ligger inte i ägardirektiven, utan i förlagets ansvar. Därför har inte några åtgärder vidtagits med anledning av den punkten i förslaget.

Utredningens förslag om Svenska kyrkans Press AB

♦ Att Kyrkostyrelsen använder sitt ägarinflytande i Svenska kyrkans Press AB för att fortsätta utvecklingen av en ”medlemstidning” i samarbete med församlingarna och med utgångspunkt i Kyrkans Tidnings Magasin.

♦ Att Kyrkans Tidning nylanseras och utvecklas som en produkt för alla kyrkligt aktiva med målsättningen att nå en dubblering av upplagan.

♦ Att Kyrkans Tidning skall utges som en dagstidning på Internet som en komplettering till den tryckta veckotidningen.

♦ Att kyrkoledningen kraftfullt försöker begränsa övriga kyrkliga pressalster.

♦ Att Svenska kyrkans Press AB:s ledning regelbundet genomför läsarundersökningar, m.m. och ökar dialogen med Svenska kyrkan på alla nivåer i syfte att utveckla både tidningen och Magasinet till att bli efterfrågade produkter inom hela kyrkan.

Den nationella nivåns och Svenska kyrkans Press AB:s arbete

Svenska kyrkan är representerad i bolagsstyrelsen för Svenska kyrkans Press AB som numera är en del av Verbumkoncernen. Regelbundna överläggningar sker mellan Svenska kyrkans ledning och Verbumkoncernen.

Amos

Amos magasin, som startade våren 2001, är en utveckling av det som tidigare kallades ”Magasinet”. Grundidén är att ge ut ett magasin som bygger en långsiktig relation till läsaren.

Amos utkommer med sex nummer varje år. Den är Sveriges i särklass största tidning när det gäller religion och livsfrågor, med en RS-kontrollerad upplaga på 602 500 exemplar 2005.

Amos erbjuder en paketlösning, där den lokala församlingen utformar sina egna sidor. I praktiken innebär det att Amos i de allra flesta församlingar består av de 28 sidor som produceras av redaktionen på Kyrkans Press AB, samt en lokal del som produceras av respektive församling eller samfällighet. En stor del av det arbetet sker i nära samarbete med Kyrkans Press AB:s egen ateljé. Detta innebär att Amos finns i ett antal editioner, som skräddarsys efter de lokala behoven.

Amos används i 107 församlingar runt om i landet. Där ingår bl.a. Göteborgs kyrkliga samfällighet med 36 församlingar, Lund med 9 församlingar, Malmö med 17 församlingar, Jönköping med fyra och Växjö med 13 församlingar. Dessutom pågår fortlöpande samtal med andra församlingar. Varje församling, eller i förekommande fall samfälligheter, bestämmer själva om de vill distribuera alla sex numren, eller ett begränsat antal.

I de församlingar där Amos delas ut, visar både den lokala erfarenheten och de undersökningar som gjorts att den är läst och uppskattad. I en undersökning från 2005 där läsarna ombads att höra av sig, visade det sig att uppskattningen av tidningen var jämt fördelad i olika åldersgrupper.

I en undersökning som nyligen genomfördes på uppdrag av Svenska kyrkan i Göteborg, svarade 51 procent att de uppmärksammat tidningen Amos. Det skulle innebära att cirka 175 000 av Göteborgs innevånare vet att de nåtts av tidningen. Av dessa uppgav 37 procent att tidningen var bra eller mycket bra och 40 procent att den varken var bra eller dålig.

Kyrkans Press AB planerar också att genomföra en egen undersökning av hur tidningen tas emot och blir läst under hösten 2006.

Kyrkans Tidning

När det gäller Kyrkans Tidning genomfördes en omfattande omgörning av tidningen hösten 2003, då den fick sin nuvarande utformning.

Kyrkans Tidning har en växande grupp läsare av nätupplagan, där den fungerar som en dagstidning med nyheter fem dagar i veckan. Över 30 000 personer läser regelbundet tidningen på nätet, varav cirka hälften också prenumererar på papperstidningen. Det finns inte något som tyder på att den vanliga upplagan påverkas av nättidningen.

En majoritet av dem som prenumererar på tidningen, antingen genom att själva betala för den eller genom att få den betald av församlingen, är anställda eller förtroendevalda inom Svenska kyrkan. Men bland läsarna finns också andra grupper av aktiva och intresserade inom Svenska kyrkan, liksom inom andra samfund och media.

Av erfarenhet vet man att tidningens material får genomslag också i andra media, nu senast genom de intervjuer som gjordes med partiledarna inför höstens val.

Målsättningen är att man skall få en ännu bättre täckning bland de anställda och förtroendevalda, samt nå den stora gruppen av aktiva samt de som är intresserade av livsfrågor och religion, men som i dag inte har tidningen.

Kyrkomötets tidigare behandling av Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000

Vid 2001 års kyrkomöte förelåg en motion (Mot 2001:73) om Svenska kyrkans kommunikation. Motionären ansåg att Svenska kyrkans möjlighet att föra ut det kristna budskapet i media inte skulle bli tillräckligt om man följde medieutredningens förslag, att det framför allt skulle ske genom de redan existerande tv- och radiokanalerna. Motionären föreslog därför att Kyrkostyrelsen skulle få i uppdrag att ta fram underlag och förutsättningar för att starta en egen tv- och radiokanal samt ett eget produktionsbolag. Kyrkolivsutskottet (Kl 2001:1) delade inte motionärens uppfattning utan var i likhet med de flesta av de inkomna remisssvaren positiva till medieutredningens förslag. Dessutom ansåg utskottet att det inte fanns ekonomiska förutsättningar för Svenska kyrkan att starta och driva egen tv- och radiokanal och ett eget produktionsbolag. Utskottet föreslog därför Kyrkomötet att motionen skulle avslås. Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Vid 2004 års kyrkomöte förelåg åter en motion från motionären (Mot 2004:77). Motionen innehöll bl.a. förslag om att Kyrkomötet skulle ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag på hur en egen tv- och radiokanal skulle kunna vara upplagd samt att målbeskrivningar skulle tas fram för dessa verksamheter. Utskottet (Kl 2004:7) konstaterade att de inte ändrat sitt ställningstagande i denna fråga utan lyfte fram sitt ställningstagande i betänkande Kl 2001:1. Utskottet fann därför inte någon anledning att bifalla motionen utan föreslog att den skulle avslås. Kyrkomötet beslöt i enlighet med utskottets förslag.

Överväganden

Medie och kommunikationsmönstret har förändrats sedan Svenska kyrkans medieutredning gjordes och de åtgärder som då föreslogs är därför delvis inaktuella. Utskottet konstaterar att den redogörelse som finns i detta betänkande till stora delar innehåller det som motionärerna efterfrågar och föreslår därför att motionen skall avslås. Utskottet skulle gärna se att den redovisning som ges i betänkandet av vilka åtgärder som vidtagits med anledning av Medieutredningens förslag samt den beskrivning som ges av det planerade arbetet under den kommande treårsperioden skulle spridas så att fler än Kyrkomötets ledamöter får ta del av vad den nationella nivån gör inom detta område.

Uppsala den 28 september 2006

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Vanja Björsson

    Marie Schött

Närvarande: Vanja Björsson, ordförande, Mary Öström, Birgitta Lindén, Rolf Forslin, Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand, Åsa Ek, Ann-Sofie Persson, Olof Kjellström, Elisabet Nilsson, Lena Petersson, Roland Johansson, Michael Martinson, Kerstin Zetterberg och Terence Hongslo.

Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page